18. týden těhotenství

633


V této fázi těhotenství nic nepodléhá stagnaci a každý kousek vašeho miminka nějakým způsobem postupuje. Některé budoucí maminky jsou velmi citlivé a opatrné, mají obavy, aby děťátku nějak neublížili. Žádný strach, váš poklad je v bříšku opravdu v bezpečí!

Opět se zvýšily hodnoty rozměrů a váhy děťátka, což v osmnáctém týdnu těhotenství představuje zhruba 190 ga délka 14,5 cm.

Pokračuje zpevňující proces v kostech. Na ultrazvukovém vyšetření je možné vidět jednotlivé části srdíčka (včetně komor a síní). V plicích se formují malé vzduchové kapsičky zvané alveoly a už nepotrvá dlouho, dokud se dostanou do plného provozu.

V hrdélku také čekají připravené hlasivky, které se sice pohybují, ale jelikož jimi neprochází vzduch, nevydávají žádný zvuk. Na pokožce miminka se tvoří vrstva smetanově bílá hustého “maziva” (odborně nazývaného vernix), který spolu s jemnými chloupky (lanugo) plní ochrannou funkci během pobytu ve vodním prostředí.

Děťátko dokáže polykat a tímto způsobem vypije denně i jeden litr plodové vody. Kostičky ve vnitřním uchu a nervová zakončení v mozku se vyvinuly do takové míry, že děťátko začíná vnímat okolní zvuky (tlukot vašeho srdce, pulzování krve v pupeční šňůře).

Oči začínají být schopny zachytit vjemy na úrovni světla a tmy. Výzkumy potvrdily, že když se před bříškem nachází silné světlo, sítnice děťátka dokáže reagovat a světlo zachytit. V dásničky se začínají tvořit zárodky mléčných zubů, později se vytvoří i zárodky trvalých.

Pocity maminky

Můžete na sobě zpozorovat stupňující se únavu. Dopřejte si proto dostatek odpočinku a relax. Spánek je v těhotenství druhý nejdůležitější po příjmu tekutin a stravy. Problémy mohou nastat v nepohodlném spaní. Ukládat se na bříško již není vhodné, ačkoli to předtím byla vaše oblíbená poloha. Nejideálnější je zvyknout si spát na pravém boku s mírně pokrčenými nohami. Tato poloha je dobrá až do porodu.

V případě, že si nevíte najít vhodnou polohu, doporučujeme použít i několik polštářků různých rozměrů, kterými se obložíte na těch místech, aby netrpěla žádná část těla a nepociťovali jste bolesti (např .: v křížové oblasti).

Strava

Abyste měli dost energie a nepřibíraly, součástí vašeho jídelníčku by měly být jídla jako kuře s rýží a mrkví, ochucené ovesné vločky s nízkotučným jogurtem, zeleninové polévky, ovesná kaše s rozinkami, celozrnné pečivo, … Nezapomínejte ani na luštěniny a obiloviny .

Vybírejte si potraviny s menším množstvím přidané soli. Sůl má totiž vliv na vysoký krevní tlak, který je v těhotenství nebezpečný. Velmi slaným jídlům se proto vyhýbejte. Pozor i na ryby v konzervě, tvrdé sýry, brynzu, které v sobě ukrývají poměrně hodně soli.

Přibírání není stejné u každé těhotné ženy, avšak v průměru se do 18. týdne těhotenství pohybuje v rozmezí 4 – 6 kg.