7. týden těhotenství

446


V tomto období na vás zatím stále není vidět, že jste těhotná. Vaše děťátko by mělo mít už 4 až 5 mm av sedmém týdnu svoji velikost ještě zdvojnásobí.

Na hlavě plodu, která se zdá být velmi velká, se pomalu začíná vytvářet obličej, ale oči jsou ještě zavřené. V této době jsou totiž potaženy kůží, pod níž lze spatřit černý pigment.

Zřetelně už můžete zpozorovat ruce a nohy s náznaky malých prstíků. Nervový systém děťátka je téměř zcela vyvinutý a začínají se mu pomalu vyvíjet i kosti. Někteří z nich se však vyvinou až po samotném porodu novorozeňata.

Vaše miminko má již plíce, střeva, játra, ledviny a vnitřní pohlavní orgány, i když ani jeden z nich není zatím dostatečně zformován. Během procesu tvorby orgánů byste se měli vyhnout jakýmkoli lékem a škodlivým chemikáliím včetně alkoholu, cigaret, kávy a drog. Ty mohou totiž způsobit poruchy orgánotvorby s nenapravitelnými poškozeními. Pokud jste nemocná, konzultujte raději všechny léky, které berete s vaším lékařem.

Pijte, berte vitamíny a odpočívejte!

Pokud ještě neužíváte žádné prenatální vitamíny, je nejvyšší čas začít. Nezapomínejte hlavně na kyselinu listovou, která je pro vaše ještě nenarozené děťátko velmi důležitá. Její nedostatek totiž zvyšuje pravděpodobnost vzniku vrozených vývojových vad dítěte. Kromě tablet můžete přijímat kyselinu listovou i ve formě potravin. Mezi hlavní zdroje kyseliny listové patří listová zelenina, játra, celozrnné výrobky z obilovin, luštěniny a některé druhy ovoce.

Rovněž byste měli pravidelně lehce cvičit, chodit na každodenní procházky na čerstvém vzduchu, pít hodně vody a dopřát si dostatek odpočinku. Nepřepínejte se a poslouchejte své tělo!

Mohou se u vás dostavit rychlé změny nálady. Jsou to běžné těhotenské příznaky, které jsou způsobeny nerovnováhou hormonů nebo nervozitou z očekávání a nadcházející odpovědnosti. V tomto období by bylo nejlepší, kdyby se vaše okolí a zejména partner vyzbrojili velkou dávkou trpělivosti, protože do konce těhotenství vám zbývá ještě přibližně 33 týdnů.

Pokud zápasíte s nevolností, nezapomínejte na časté pití tekutin. Tím si zajistíte nejen dostatečný přísun tekutin, ale i snížíte riziko zvracení. Ale pokud zvracíte příliš často a ztrácíte váhu, konzultujte to s vaším gynekologem ..